Anmälningsdatum: 2008-01-13, Diskrimineringsdatum: 2006-07-15
Entrén till Chokladkoppen är trång, har flera nivåskillnader och en hög tröskel. Detta gör det svårt eller omöjligt för en person som använder förflyttningshjälpmedel att komma in.
En rullstolsburen kan inte använda toaletten, eftersom dörren till toaletten är för smal för att komma in…. Läs hela anmälan om Café Chokladkoppen …
Anmälningsdatum: 2008-01-13, Diskrimineringsdatum: 2006-07-15
Entrén består av två och ett halvt höga trappsteg utan ledstång. En rullstolsburen besökare kan inte ta sig in i lokalen själv. Läs hela anmälan om Torget …
Anmälningsdatum: 2006-07-13, Diskrimineringsdatum: 2006-07-13
Jag har en handikappanpassad bil (handmanövrerad gas/broms), som nu gått sönder och måste repareras, vilket kommer att ta flera veckor. (Uppföljning 2007-11-11) Läs hela anmälan om Hertz Biluthyrning (First Rent A Car AB) …
Anmälningsdatum: 2006-06-23, Diskrimineringsdatum: 2006-06-20
Vårbergs tunnelbanestation, som är del av SL, Storstockholms lokaltrafik AB, är inte anpassad för människor som använder rullstol. Det finns en nivåskillnad mellan perrongen och vagnarna på mellan 5 cm och 15 cm beroende på typen av vagn…. Läs hela anmälan om Tunnelbanestation Vårberg …
Anmälningsdatum: 2006-06-21, Diskrimineringsdatum: 2006-06-14
Organisationen Caritas Sverige skrev ett anställningsavtal med mig och efter drygt två veckor ändrade de sig och bröt det med motiveringen att organisationen inte kunde ge mig den introduktion jag skulle behöva p g a min synskada…. (Uppföljning 2007-01-13) Läs hela anmälan om Caritas Sverige …
Anmälningsdatum: 2008-01-13, Diskrimineringsdatum: 2006-06-02
Toaletten låg en trappa upp och är således omöjlig för en rullstolsburen att komma åt.
Någonstans i lokalerna fanns en toalett som kanske var tillgänglig, men vi fick inte testa. Läs hela anmälan om Leijonbaren …

Anmälningsdatum: 2006-04-14,
Diskrimineringsdatum: 2006-04-13
Ett högt steg i entrén utestängde mig som använder rullstol. Jag kunde alltså inte komma in och äta som andra människor. Otillgänglighet är diskriminering! (Uppföljning 2006-10-17) Läs hela anmälan om Burger King …
Anmälningsdatum: 2006-02-27, Diskrimineringsdatum: 2006-02-13
Jag hade beställt varor från Megastore.se för att hämta upp vid deras utlämningsställe på Ynglingagatan 2 (butikerna Pitch Control/Next Stop). När jag kom dit visade det sig att precis innanför dörren är det två trappsteg upp…. Läs hela anmälan om Megastore / Pitch Control / Next Stop …
Anmälningsdatum: 2006-01-26, Diskrimineringsdatum: 2006-01-26
Jag har en försäkring hos If med ett så kallat ”oturstillägg”. Försäkringsvillkoren är dock så krångligt skrivna att jag och andra har svårt att ta till oss dom. Jag skulle önska att villkoren fanns i en lättläst version. Som det är nu känner jag mig diskriminerad.
När man ringer till If har dom en automatisk växel som är krånglig för mig att komma fram i…. Läs hela anmälan om If …
Anmälningsdatum: 2006-01-26, Diskrimineringsdatum: 2006-01-26
När man ringer till SEB:s kundservice har dom en automatiskt telefonväxel. Rösten pratar så fort att jag och andra har svårt att hänga med och uppfatta vad den säger. Läs hela anmälan om SEB – Skandinaviska Enskilda Banken …