Hotell Strandpiren, Hudiksvall, 2018-05-28


Anmälningsdatum: 2018-05-29, Diskrimineringsdatum: 2018-05-28

Under midsommar ska jag och min pojkvän åka upp till Hudiksvall. Vi bokade ett rum på hotell Strandpiren. Vid bokningen meddelade vi att jag har en synnedsättning och använder ledarhund. En receptionist ringde då upp min pojkvän och nekade oss rum. Aneldningen var min ledarhund. Min pojkvän bad att få prata med hotellets ägare, men personen vägrade lämna ut några uppgifter, så min pojkvän letade själv upp uppgifterna till ägaren…. Läs hela anmälan om Hotell Strandpiren …

Västtrafik, 2018-05-25


Anmälningsdatum: 2018-06-09, Diskrimineringsdatum: 2018-05-25

Jag skulle resa från Örebro till Flen och ringde sj för att boka ledsagning i Hallsberg där jag skulle byta tåg. Säljaren på sj sa att eftersom det var Västtrafik som körde från Örebro till Hallsberg måste jag boka ledsagningen hos dem…. Läs hela anmälan om Västtrafik …

SJ, 2018-05-25


Anmälningsdatum: 2018-06-09, Diskrimineringsdatum: 2018-05-25

Jag skulle resa från Örebro till Flen och ringde sj för att boka ledsagning i Hallsberg där jag skulle byta tåg. Säljaren på sj sa att eftersom det var Västtrafik som körde från örebro till Hallsberg måste jag boka ledsagningen hos dem…. Läs hela anmälan om SJ …

JO, Stockholm, 2018-05-09


Anmälningsdatum: 2018-06-12, Diskrimineringsdatum: 2018-05-09

Våren 2017 anmälde jag DO till DO för bristande tillgänglighet då de skickat ett beslut i ett tillsynsärende per post trots att jag berättat att jag är blind och önskat få beslutet digitalt. Pappersbrev går inte att läsa för mig. DO valde att lägga ner ärendet pga risk för jäv. De hänvisade mig därför till JO, JK eller en antidiskiminerngsbyrå. jag valde att gå vidare till Jo och snabbt fick jag ett beslut från JO den 9 maj 2018 med nummer dnr 3008-2018…. Läs hela anmälan om JO …

Stockholms Stads Trafikkontor, 2018-05-01


Anmälningsdatum: 2018-05-24, Diskrimineringsdatum: 2018-05-01

Vi på restaurangen Under Kastanjen vill anmäla Stockholms Stads Trafikkontor för diskriminering.

För oss är allas lika värde ett kärnvärde, det är något som är mycket viktigt för oss.
Vi satsar på tillgänglighet, vi gör allt vi kan för att bli bättre på att bemöta gäster med särskilda behov på ett bra sätt.

Vårt arbete har lönat sig. Vi har blivit kända för att vara ett bra ställe för synskadade, för rörelsehindrade (Hur många restauranger i gamla stan har … Läs hela anmälan om Stockholms Stads Trafikkontor …

Permobil, 2018-04-04

bild på Permobil, 2018-04-04bild på Permobil, 2018-04-04
Anmälningsdatum: 2018-09-14,
Diskrimineringsdatum: 2018-04-04

Bristande tillgänglighet vid utförd tjänst av Permobil

Sedan många år tillbaka har jag använt mig av en Permobil. Vid den senaste utprovningen av ny rullstol fick jag en standardprodukt av fotplatta. Jag efterfrågade en större, anpassad fotplatta. Av tidigare erfarenhet visste jag att det fanns stor risk för att skada mig om inte fotplattan täckte foten. Det är särskilt relevant eftersom jag inte har någon känsel i tårna, så om de fastnar någonstans kan skadan bli stor även … (Uppföljning 2018-09-20) Läs hela anmälan om Permobil …

Restaurang Sam & Co , Farsta, 2018-03-23

bild på Restaurang Sam & Co , Farsta, 2018-03-23
Anmälningsdatum: 2018-03-26,
Diskrimineringsdatum: 2018-03-23

Jag blev nekad att köpa ett glas vin, utan förklaring om varför och utan att erbjudas annat. Tydligt var dock att ägaren inte ville servera mig och att han ville att jag skulle gå någon annanstans. Jag vill inte tro att det berodde på att jag är rullstolsanvändare, men jag kan tyvärr inte hitta någon annan förklaring och vill därför göra en anmälan om diskriminering på grund av funktionsnedsättning, med hänvisning till diskrimineringslagen (2008:567)…. Läs hela anmälan om Restaurang Sam & Co …

Swedavia långtidsparkering P1 (Arlanda), , 2018-03-22

bild på Swedavia  långtidsparkering P1 (Arlanda), , 2018-03-22bild på Swedavia  långtidsparkering P1 (Arlanda), , 2018-03-22
Anmälningsdatum: 2018-11-09,
Diskrimineringsdatum: 2018-03-22

Vid ankomst till Swedavias långtidsparkering P1 vid Arlanda ska förbetald avgift avläsas genom att mobiltelefonens QR-kod hålls upp mot apparaten vid infartsbommen. QR-kodavläsarens både ovanligt låga samt infällda placering (jämfört med höjd på en normalhög bils sidoruta) gör det onödigt svårt att hålla mobilen under avläsaren även för en bilförare utan handikapp…. Läs hela anmälan om Swedavia långtidsparkering P1 (Arlanda) …