Stockholms Stads Trafikkontor, 2018-05-01


Anmälningsdatum: 2018-05-24, Diskrimineringsdatum: 2018-05-01

Vi på restaurangen Under Kastanjen vill anmäla Stockholms Stads Trafikkontor för diskriminering.

För oss är allas lika värde ett kärnvärde, det är något som är mycket viktigt för oss.
Vi satsar på tillgänglighet, vi gör allt vi kan för att bli bättre på att bemöta gäster med särskilda behov på ett bra sätt.

Vårt arbete har lönat sig. Vi har blivit kända för att vara ett bra ställe för synskadade, för rörelsehindrade (Hur många restauranger i gamla stan har … Läs hela anmälan om Stockholms Stads Trafikkontor …

Permobil, 2018-04-04

bild på Permobil, 2018-04-04bild på Permobil, 2018-04-04
Anmälningsdatum: 2018-09-14,
Diskrimineringsdatum: 2018-04-04

Bristande tillgänglighet vid utförd tjänst av Permobil

Sedan många år tillbaka har jag använt mig av en Permobil. Vid den senaste utprovningen av ny rullstol fick jag en standardprodukt av fotplatta. Jag efterfrågade en större, anpassad fotplatta. Av tidigare erfarenhet visste jag att det fanns stor risk för att skada mig om inte fotplattan täckte foten. Det är särskilt relevant eftersom jag inte har någon känsel i tårna, så om de fastnar någonstans kan skadan bli stor även … (Uppföljning 2018-09-20) Läs hela anmälan om Permobil …

Restaurang Sam & Co , Farsta, 2018-03-23

bild på Restaurang Sam & Co , Farsta, 2018-03-23
Anmälningsdatum: 2018-03-26,
Diskrimineringsdatum: 2018-03-23

Jag blev nekad att köpa ett glas vin, utan förklaring om varför och utan att erbjudas annat. Tydligt var dock att ägaren inte ville servera mig och att han ville att jag skulle gå någon annanstans. Jag vill inte tro att det berodde på att jag är rullstolsanvändare, men jag kan tyvärr inte hitta någon annan förklaring och vill därför göra en anmälan om diskriminering på grund av funktionsnedsättning, med hänvisning till diskrimineringslagen (2008:567)…. Läs hela anmälan om Restaurang Sam & Co …

Swedavia långtidsparkering P1 (Arlanda), , 2018-03-22

bild på Swedavia  långtidsparkering P1 (Arlanda), , 2018-03-22bild på Swedavia  långtidsparkering P1 (Arlanda), , 2018-03-22
Anmälningsdatum: 2018-11-09,
Diskrimineringsdatum: 2018-03-22

Vid ankomst till Swedavias långtidsparkering P1 vid Arlanda ska förbetald avgift avläsas genom att mobiltelefonens QR-kod hålls upp mot apparaten vid infartsbommen. QR-kodavläsarens både ovanligt låga samt infällda placering (jämfört med höjd på en normalhög bils sidoruta) gör det onödigt svårt att hålla mobilen under avläsaren även för en bilförare utan handikapp…. Läs hela anmälan om Swedavia långtidsparkering P1 (Arlanda) …

Region Örebo län, 2018-01-21


Anmälningsdatum: 2018-01-13, Diskrimineringsdatum: 2018-01-21

När personer som bor i regionen har en kallelse till en vårdgivare, får man använda den som färdbevis och åka gratis på regionens bussar. Är man däremot färdtjänstkund gäller inte kallelsen som färdbevis. Det betyder att medborgare utan funktionsnedsättning åker gratis medan jag, som är blind och reser med färdtjänst betalar minst 80 kronor per vårdtillfälle…. Läs hela anmälan om Region Örebo län …

Västtrafik AB, Skövde, 2018-01-19


Anmälningsdatum: 2018-01-19, Diskrimineringsdatum: 2018-01-19

Västtrafik har helt igenom oanvändbara appar för iphone både för reseplanering samt biljettköp. Reseplaneraren fungerar inte alls med skärmläsaren Voice over på iphone. Går ej söka resor då reseförslagen saknar information om typ av fordon, spårvagn, buss mm samt linjens nummer…. Läs hela anmälan om Västtrafik AB …

Landstinget Värmland, Folktandvården, Hagfors, 2018-01-03


Anmälningsdatum: 2018-01-15, Diskrimineringsdatum: 2018-01-03

Jag är god man för en person som är rörelsehindrad. Vid besök på Folktandvården i Hagfors gick det inte att öppna dörren från handikapprampen utifrån, den elektriska dörröppnaren fungerar inte inget dörrhandtag på utsidan, även en dörr in till Folktandvården är för smal, för litet passagemått…. Åtgärdat Läs hela anmälan om Landstinget Värmland …

Handelsbanken i Sverige, 2017-12-06


Anmälningsdatum: 2017-12-06, Diskrimineringsdatum: 2017-12-06

Jag är förvaltare till en person som inte kan läsa och skriva och har haft sin hjärnskada sedan födseln. Som förvaltare vill jag att hans räkningar i möjligaste mån skall betalas med autogiro för att minska kostnaderna. Jag har haft ett inloggningskort till internettjänsten på Handelsbanken och skött hans affärer den vägen…. Läs hela anmälan om Handelsbanken i Sverige …